May all my dreams come true


måndag 25 juli 2011

Drömmar om revolution




I dag går mina tankar till Norge. Tidningarna skriver att vi ska hylla offren genom en tyst minut. Men jag tycker vi bör göra mer än så...

Kent Ekeroth, riksdagsman för SD har i sin blogg länkat till terroristen Anders Breviks texter. Tre gånger. Han har kallat det för "artiklar som ger insikter". Några minuter efter bombningarna i Oslo twittrade han "Någon som vågar sig på en gissning vem som ligger bakom bomberna i Norge". Och lite senare "Nej, jag kommer inte kalla er islamofober". Så otroligt pinsamt att det visade sig vara hans egen idol som begått brottet.

Nu undrar jag: hur ställer vi oss i Sverige till att ha en riksdagsman som länkar till terrorister? Ska vi inte reagera? Är det inte dags nu? Dessutom så drar många slutsatsen att det är just det politiska klimat som råder som leder till terrordåd likt detta. Då kanske det vore på sin plats att kräva SDs avgång. 

Jag själv sa för bara några dagar sen att det ofta räcker med att en enda person går ut och ställer sig på gatan. Snart kommer tio till och alla tar med en kompis. Sedan fortsätter det så. Ja då har vi något som kallas revolution. Och det är vad jag sitter och drömmer om nu.

För det går att frånta ett politiskt parti makten. Titta bara på Tunisien, Egypten och Jemen. Kan dom kan väl vi? En människa eller ett parti som hyllar tankar om att vissa grupper inte bör existera är ett allvarligt hot mot vår demokrati. En person som ger sig på grupper som träffats för att dela sina åsikter är också ett allvarligt hot mot vår demokrati. Föreningsfrihet är en av grunderna för en fungerande demokrati. Alla människors lika värde likaså. Därför tycker jag det börjar bli dags att sätta ner foten.

Jag i alla fall vill inte ha terrorsympatisörer i Sveriges riksdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar