May all my dreams come true


tisdag 19 april 2011

Våga vara lat!

Ja jag vet att mina senaste bloginlägg har visat hur jag, som en riktig naturmänniska, vistats uti det gröna de sista dagarna. Men i dag har jag varit inne. Solen sken som en tok, Och jag har varit inne! "Men det är ju så fint väder, då måste man ju ta till vara på tiden?" Nä! För det behöver man inte alls.

Är det någonting man behöver lära sig i livet så är det att inte ha så dåligt samvete hela tiden. Och att våga vara lat. Man får vara inne när solen skiner, man får sova bort en eftermiddag, man får göra ingenting. Det är okej.

Nu ska jag berätta lite hemlisar om mig själv: jag är så lat att ibland orkar jag inte gå till köket och hämta ett glas vatten. Det händer att jag inte orkar gå ned för trappan, över torget och ned till Seven Eleven för att köpa fil och bröd till frukost. Då väljer jag att istället äta en knäcemacka med lingonsylt. Istället för att gå runt och må dåligt över min lathet har jag bestämt mig för att göra någonting bra av det. Här kommer lite tips:

Väskan jag använt till gårdagens picnic kan få ligga framme och bli en kattsäng.


De fina påskliljorna gör sig lika bra vissna.
Så länge den gula färgen sitter i kan de vara kvar.

Vattenkannan kan få stå framme på spisen.
På så sätt slipper man ta den fram och tillbaka.
Jag lagar ändå aldrig mat.

Toarullen tar alltid slut så fort.
Därför har jag en extra på kattlådan.
När man får gäster kan man sätta den i hållaren.

Vissna blommor gör sig bra som dekoration.
Så behöver man aldrig vattna dem.

Tvättkorgen med ren tvätt kan användas både som garderob och sidobord.
Onödigt att lägga tillbaka kläderna i garderoben, de ska ju ändå användas.
Problemet är var man ska göra av smutstvätten. Jag lägger den i garderoben, där syns den inte.

Använda kläder som kan användas igen kan man med gott samvete lägga i en hög vid sängkanten.
Då är de nära till hands när man vaknar.

Whiteboarden behöver man inte sudda.
De flesta aktiviteter blir snart aktuella igen.
Jag hoppas ha kunnat bidra med lite inspiration. Eller till att lindra någons dåliga samvete över något strunt. Dåligt samvete är bara jobbigt. Det viktigaste är att njuta av livet. Eller som min mamma brukar säga: "A clean home is a sign of a wasted life"

4 kommentarer:

  1. Visst fan får man vara lat. Ett tips: När du inte har gäster så använder du toarullen som du har på kattlådan, så slipper du sätta i den i hållaren när gästerna är på väg.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra idé! Ibland tar jag faktiskt ut alla rullarna ur förpackningen och placerar dem inom en radie på en meter, till exempel på toaletten, bredvid och på handfatet. På så sätt slipper man ta fram nya rullar hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Är detta SANT eller försöker du intala dig själv? Gillar attityden, men är det mänskligt att va så obrydd? /Kerstin

    SvaraRadera
  4. Jag tror faktiskt att jag försöker intala mig själv när jag tänker efter. Vissa dagar känns det helt okej att det ser ut som det gör hemma. Men andra dagar önskar jag att jag var en person som hade ordning och reda hemma och hade "var sak på sin plats".... Men det vore underbart att helt kunna släppa sådana tankar och ägna sig åt det som faktiskt betyder någonting..

    SvaraRadera