May all my dreams come true


tisdag 10 januari 2012

NU FÅR DET VARA NOG!


Oagat barn?

Under flera års tid har jag varit tvungen att läsa vinklade artiklar om Palestina/Israel-konflikten i Dagens Nyheter. Nathan Shachar är anledningen till att jag slutade prenumerera på tidningen. Anledningen till att jag slutligen inte ens PALLADE läsa deras reportage från Mellanöstern.

Han har ibland skrivit saker som strider mot allt vad krigslagar, FN, vanligt sans och vett säger. Ibland helt öppet, ibland genom små illa dolda budskap. Jag orkar inte längre ta exempel. Jag har för en tid sedan börjat ignorera. Låta passera. Till och med funderat på att lägga ner hela skiten, dra täcket över huvudet, gosa ner mig med Marilyn och GLÖMMA att jag tagit en kvarts miljon i studielån för att jag varit så naiv att jag trott att tidningarna ville skriva SANNINGAR.

Istället valde jag ett nytt område. Något annat jag brinner för. Psykisk ohälsa. Dröm om min förvåning när jag på dn läste vad superanalytikern, omvärldsvetaren, allsmäktige-allvetaren inom alla områden Nathan Shachar nu skrivit: Att adhd inte finns! Han borde få Nobelpris i medicin!

Okej om han kommit med något nytt. Om det var så att ingen tidigare fått för sig att adhd och andra "bokstavssjukdomar" inte finns. Skriv att de finns istället så får du mer reaktion. Han skriver (till en början men måste sen ta bort) att adhd inte FINNS i Indien. Okej, för Nathan har rest så mycket i världen, när han har gjort sina vetenskapliga observationer, och han har sett att i Indien där sitter barn stilla, de har inte adhd - då är det så.

Dessutom tror han att enda sättet att få barn att sitta stilla är genom att aga dem. (Han vet inte bara mycket om krigslagar och medicin - han är även expert på barnuppfostran). Han skriver att alla adhd-barn är oagade barn som inte kan sitta stilla! Han glömde visst att många med adhd faktiskt har andra problem än med att sitta stilla.

Så som att tygla vårt humör.......

Jag vill inte bli arg. Jag vill inte skriva arga saker om en annan människa. Allra minst vill jag tro ont om andra. Jag vill tro att det ligger annat bakom, som okunskap eller välmening. Men ibland kan det göra lika ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar