May all my dreams come true


tisdag 21 december 2010

Små ting

I kväll såg jag ett stjärnfall. Ett ljust streck på en annars kolsvart himmel. Rakt framför mina ögon - precis som om det var just för mig.

Förra helgen fick jag en present av pappa. Ibland får jag det - bara sådär. När han tänkt på mig. Jag fick en lykta som såg ut som en prinsesskrona.


Marilyn i morgonsolen. Hon springer runt på soffan och försöker fånga solkatter.




Små ting av Karin Boye


Orkar du inte ett steg mer,
inte lyfta ditt huvud,
dignar du trött under hopplös gråhet 
tacka då nöjd de vänliga, små tingen,
tröstande, barnsliga.
Du har ett äpple i fickan,
en bok med sagor där hemma 
små, små ting, föraktade
i den tid, som strålade levande,
men milda fästen under de döda timmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar