May all my dreams come true


söndag 5 december 2010

Blått är flått

Inte till mig..

Äntligen har jag kommit igång med mitt "hantverk" igen. Har självklart börjat med tre projekt samtidigt. En mössa, ett broderi och denna ljuvliga sjal. Sjalen är inte till mig (även om jag hade önskat). Den är till min väninna Charlotta som gör de vackraste drakarna i världen av papp, glitter, knappar, ståltråd, you name it. Eller den är snarare till hennes dotter. Charlotta själv köpte en mossgrön av mig förra vintern. Nu har jag förhandlat mig till ett byte - sjalen mot en drake. Alla hennes drakar har sin egen personlighet. Egentligen kan man inte beställa - draken kommer till henne. Men jag la in en liten önskan om att det kunde vara en glamour-drake.. Och jag tror den kom till henne i samma stund.

Nu kan jag knappt bärga mig. Någon gång i veckan, när sjalen är klar, ska jag få min lilla sötnos. Då kommer en bild ut. Det är många bilder som väntar på att komma ut. Jag har varit lite dålig med uppdateringen. Hoppas få mer ro att skriva snart.

I dag har jag varit på IKEA och köpt en korgstol med tillhörande fårskinnspläd. Den står nu vid elementet, vänd mot fönstret och torget. Där tror jag att jag kan hitta både lugn och inspiration. Det är det som är det fantastiska med torg - rörelsen och den ständiga förvandlingen. Och så tokgubben så klart som med sin monotona röst för sina predikningar. Om vad vet ingen, men det ska liksom vara så.

Sjalen:

Använd mohair garn (sviiin dyrt).


Lägg upp 4 maskor på stickor nummer 20. Sticka ett varv räta. Öka i början och slutet. Jag stickar en dubbel i första och näst sista i varje varv - det blir snyggast! ortsätt tills du har 84 maskor och maka av med dubbelt garn.


Klipp fransar på 20 centimeter, 3 trådar och sätt fast runt sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar