May all my dreams come true


måndag 11 oktober 2010

Höstskörd

Sötnosar

Måndag. Jobbdag. Jag tackar Fia för hennes present - en anslagstavla med whiteboard. Utan den hade jag förmodligen fortfarande suttit med morgonkaffet i handen nu. Istället har jag betat av alla punkter på listan. Nu är det inte mycket kvar att göra innan mötet klockan två. Jag ska få tag på en veterinär eftersom Marilyn har fått öronskabb. Inte fräscht. Kanske jag till och med hinner med att förvälla lite svamp.. På bordet står nämligen ett lass som Stoffe kom hem med i går. Eftersom jag inte är någon mästare i köket hittade jag en bra beskrivning på kokaihop.se. Grym sida!

Gör så här
  1. Rensa svampen, borsta bort allt skräp och skär bort dåliga partier. Är den mycket grusig kanske du behöver skölja den men tappar då lite smak.
  2. Dela svampen från hatten och ner till foten, ta bort skräp och dylikt.
  3. Skär svampen i mindre delar direkt ner i grytan.
  4. Hetta upp långsamt. Kantareller är oftast vätskerika så man brukar inte behöva tillsätta något vatten. (Om inte så tillsätt lite vatten så den inte bränns.)
  5. Låt den vätska som blir få koka in eller nästan koka in i svampen. Tar kanske 15-20 minuter ???
  6. Låt kallna och frys in i lämpliga potionspåsar eller burkar.
  7. TIPS! Svampen blir hållbarare om du fryser in med lite svampspad kvar. (2 år inget problem, ev. längre)
  8. Smakprov är ett måste. Kantarellsmörgås. Smörstek en franskskiva på båda sidorna , lägg den på en tallrik.
  9. Smörstek 1-1.5 dl rensade kantareller i mindre bitar (ej förvällda), 0,5 krm salt. Häll över 1 msk grädde, låt koka in. Lägg stuvningen på smörgåsen och garnera med persilja.
Nu ska det bli små söta burkar med svamp. Självklart blir det en macka också. När jag ändå håller på. En rolig grej jag gjort i dag är provisoriska visitkort till företaget. Sedan har jag snokat efter min borttappade mobil. Den verkar inte finnas någonstans. Jag har mina aningar men väntar tills jag talat med hittegods igen. Nu är den polisanmäld och ett nytt simkort dimper ner i brevlådan i morgon. Gött. En annan rolig grej jag gjort är att kolla resväg inför resan i höst. Jag har lite idéer.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar