May all my dreams come true


söndag 26 juni 2011

Slumpen är ingen tillfällighet

Jag har varit på bröllop! Et helt fantastiskt bröllop. Jenny och Viktor gifte sig. Pappa var bröllopsfotograf, och jag assistent. Nu väntar jag med spänning på de vackra bilderna.

Det var inte svårt att ljussätta denna vackra dam.
Hon sken mer än solen...
En lustig sak är slumpen. I mitt trapphus kan man lämna in böcker, som någon annan kan ta. Jag hittade en bok som heter "Slumpen är ingen tillfällighet" av Jan Cederquist. Den handlar om att saker i livet händer av en mening. Just som jag hittade den boken skulle jag på just det här bröllopet. Vad kanske inte så många vet är att det bröllopet jag var på, tillsammans med 100 andra, aldrig hade hänt om det inte varit för ....mig. 
Bra sommarläsning.
Det var nämligen så att jag bodde i Göteborg med mitt ex. En kväll kom han hem från jobbet och berättade om sin arbetskompis som nyss blivit singel. En impuls fick mig att tänka på Jenny. Som då bodde i Enköping. Sagt och gjort. Jag träffade Viktor lite senare på en fest och gav honom Jennys nummer. Han ringde inte. Så, en dag när jag hälsade på Jenny och vi var ute i Uppsala fick jag henne att ringa honom.. Därefter pratade de i telefon varje dag. Jag bestämde mig för att ha en fest i Göteborg en månad senare. Jenny var bjuden. Och Viktor. Det var sju år sedan och de har varit oskiljaktiga sedan dess....

Mycket i livet har gjort mig övertygad om att saker händer av en mening. Inte att livet redan är förutsägbart. Snarare att det finns någonting som driver oss i rätt riktning. När vi minst anar det. Och mest behöver det. 


Den här rosen har jag skrivit om förut. Jag och Stoffe var ute och gick. Det var på vintern och en liten ros hade kämpat sig kvar trots frosten. Så jag stannade för att ta en bild. Då sa Stoffe "Titta upp". Jag tittade upp på huset och han sa "Det är här jag har köpt vår lägenhet".

Det hade jag ingen aning om. I dag fick jag en ny impuls och fotade den vackra rosen utanför vår dörr. Då kom jag att tänka på bilden jag tagit i oktober. Och på hur slumpen inte är en tillfällighet. Så lägg märke till de vackra tecken livet ger dig.

Lika vacker då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar