May all my dreams come true


söndag 30 oktober 2011

Jag heter Tove och jag gillar katter

Speciellt en katt gillar jag..

"Jag heter Tove och jag gillar katter".  En gång, för några år sedan, hade jag en krönika att skriva. Dagarna närmade sig deadline men inspirationen tröt. Jag pratade med pappa, vilket är bland det bästa man kan göra när man behöver goda råd. Han berättade om sitt eget liv, om de senaste 20 åren som frilansfotograf. Han gav mig tipset att glömma alla prestationer och bara skriva. Han tyckte jag kunde börja "Jag heter Tove och jag gillar katter". Och sedan bara fortsätta.

Det är ett väldigt bra tips som har hjälpt mig mycket. Nu börjar nästan alla mina texter "Jag heter Tove och jag gillar katter". Oftast räcker det med att bara sätta fingrarna på tangentbordet och texten kommer till mig. Självklart suddar jag ut den första meningen när texten är klar. Vet inte hur det skulle se ut annars: "Jag heter Tove och jag gillar katter. Qaddafi blev mördad vid tillfångatagandet". Eller "Jag heter Tove och jag gillar katter. Många dödade i Jemen i helgen".

Detta funkar ju inte för alla. Typ läkare, tandläkare och liknande får nog hitta andra sätt. Men att inte ta så hårt på saker och ting och "bara köra på" är något vi alla borde lära oss mer utav.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar