May all my dreams come true


tisdag 17 maj 2011

Ibland blir jag så trött!

- Jag ska bli undersköterska!
- Och jag ska bli statsminister!



"Det är en myt att kvinnor är diskriminerade i samhället. I själva verket är det tvärt om", tycker författaren Per Ström i en ny bok. Jag har suttit hela dagen och försökt komma på någonting bra att svara. Men det liksom går inte. Det skulle vara som att förklara kvantfysik för en femåring. 

Istället tog jag fasta på hans såkallade "felaktiga myter" i samhället. Och försöker nu på ett "pedagogiskt" sätt förklara för herrn hur allt ligger till. Punkt för punkt:




Kön är en social konstruktion. Det är genetiska skillnader som styr många av de egenskaper som ligger till grund för vårt beteende i vardagen.
Svar: Skojjaru! Är det GENER som styr vissa av våra egenskaper!? Hur kom du på det? Du måste ju vara hjärnforskare! När jag fick höra DET argumentet kände jag bara "Wow, karln har ju koll, tur att han får massa rader i en av Sveriges mest lästa nyhetstidning och en hel bok för att tala om för oss andra att det är GENER som styr oss. Hade ju vi andra ingen aaaaaaning om. De forskare som fastställt att kön är en social konstruktion måste ju HEEELT ha missat det här! 
Please, Per. Vi VET att generna styr. Vad vi konstiga, uppenbarligen nollställda i dina ögon, feminister menar med att kön är en social konstruktion baserar sig på annan fakta som inte utesluter generna helt och hållet. Men som säger att vi - från födseln behandlar pojkar och flickor olika. På gott och ont. Men att konsekvensen av det blir att könen blir olika. Alltså en social konstruktion.


Kvinnor får lägre lön för samma jobb. De har lägre genomsnittlig lön för att de väljer andra yrken än män och jobbar färre timmar.
Svar: Jaha! Men varför tror du att kvinnor väljer de yrkena? Nej, inte under pistolhot som du så fyndigt skriver. (Jag skrattade nästan ihjäl mig.) Och varför tror du att kvinnor jobbar färre timmar? Det ska jag tala om för dig Per. Jo att från födseln får flickor lära sig att "ta hand om" och pojkar lära sig att "ta för sig". Tror du mig inte kan du slå upp en leksakskatalog. Eller kolla HM:s nya barnkollektion för den delen. Där killtröjorna är svarta med texten "Born to rule" och tröjorna på tjejavdelningen är rosa med texten "Just to cute". 


Att bli påtvingad dockor sedan noll års ålder tror jag har en viss påverkan på en i livet. Om du tänker liiiiite längre kanske du kan förstå varför unga tjejer väljer att läsa till sjuksköterska eller barnskötare. Du kanske också förstår varför de sedan, med sina kassa löner (och hjärntvätt genom livet) tycker att det är de som ska stanna hemma med barnen och jobba färre timmar. (Och varför männen, med sin lika vrickade verklighetsuppfattning, tycker likadant) Det vi ska jobba på är ju att värdera "kvinnoyrkena" högre. (Varför tror du att det aldrig sker förresten). Och "lägre lön för samma jobb" betyder väl inte att du kan jämföra en chef med ett kassabiträde? 
"Mellan 2006 och 2007 ökade den genomsnittliga totala månadslönen för tjänstemän i privat sektor med 4,0 procent till 31 100 kronor.
För kvinnor var genomsnittslönen 26 800 kronor och för män 34 400 kronor.
1,3 miljoner privatanställda tjänstemän omfattas, 43 procent av dem var kvinnor." (Statistiska centralbyrån)
DÄR har du något som kallas FAKTA.


Kvinnor har svårare att göra karriär. Det finns inga hinder som särskilt drabbar kvinnor.
Svar: Jo. Jag kan ge dig några exempel: Vi föder barn. Det gör inte ni. Levande människor ligger i våra magar i nio månader och ger oss migrän, foglossning, ryggskott... Sen ska bebisen ut. Då måste den ha mat. Och har man varit borta ett år är det lite svårare att hinna i kapp i karriären. Eller två år för den delen - beroende på hur många barn man tänkt sig.
Det är bevisat att det finns föreställningar i samhället om att män är bättre på vissa yrken än kvinnor. Men jag misstänker att inte mången rapport har passerat ditt skrivbord när du skrev boken. Det är också bevisat att kvinnor måste kämpa mer än männen för att göra karriär. Detta börjar redan i skolan.

Män slår kvinnor. Män drabbas värst av våld.
Svar: Ja Per. Men det är nästan bara ni som slår. Och känner du att det här är en MYT man behöver ta hål på råder jag dig att besöka närmsta kvinnojour. Sitt där en timme eller så. Återkom sedan. 

Kvinnor dubbelarbetar. Män arbetar 19 minuter mer än kvinnor varje dag.
Svar: Och under de 19 minuterna har kvinnorna handlat, hämtat på dagis, lagat mat och städat. Det är väl ungefär så länge det tar? Ungefär lika länge som att byta ett däck brukar jag säga.

Kvinnor får sämre sjukvård. En kvinnas liv är värt nästan fyra gånger så mycket som en mans om cancerforskning används som bedömningsgrund.
Svar: Kul att du använd dig lite av forskning som bedömningsgrund. Det borde du göra oftare. Och kanske titta på lite andra forskningar om du ska göra en bedömning. Gör man så brukar man få ett mer rättvisande svar. Och förresten så har nästan ALL forskning på hjärt- och kärlsjukdomar gjorts av, på och för män.

Snälla Per. Du slår inte hål på några myter. Du spär på dem som redan finns: att kvinnor inte är underordnade männen i samhället. Och att män är så dumma att de inte fattar det.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att du får en konstig och lite barnslig retorik när du verkar bli uppjagad av ett ämne. Kolla igenom din text lite så förstår du vad jag menar. Något att jobba på kanske. Sagt med välmening

    SvaraRadera
  2. Jamen det är ju sarkastiskt. En jargong. Jag tillbringar dagarna med att skriva korrekta artiklar om vapenexport, orättvisor och våld mot kvinnor. På min blogg får jag leva ut. Jag gillar det.

    Jag behöver inte kolla igenom den igen för att förstå din reaktion. Det är ju ingenting jag skulle skicka till DN debatt direkt ; ) - och jag tror säkert att jag skulle lyckas formulera mig på ett annat sätt om det var min avsikt

    Men tack för din kommentar - jag gillar kritik!

    SvaraRadera