May all my dreams come true


onsdag 25 maj 2011

Var sitter skönheten?

Hmm..
Tittade precis på Uppdrag Granskning som i kväll handlade om skönhetsingrepp. Var genast tvungen att kolla hur jag skulle se ut med större mun. Jag undrade: vem är det som sätter dessa skönhetsideal? Ett tag in i programmet visade det sig vara bloggerskorna...

Jag kände därmed att jag borde ta mitt ansvar. Så här ser det ut hos Lundins: I dag var jag till frisören. Det tog inte många minuter innan frågan kom: har du permanentat dig eller färgat, eller använt mycket produkter i luggen?

Svar: Nä, mitt hår ser ut så här. Jag fick det när jag var fyra. Efter det har jag aldrig gjort annat än att toppa luggen. Det här är resultatet, den har växt två decimeter på 25 år. Jag har i övrigt aldrig haft längre hår än till lite över axlarna. Jo, en gång. För två år sedan. När jag var i Albanien och i min desperation över att få långt hår gjorde hårförlängning. Men det är ingen bra idé när man har typ femton hårstrån. Jag avråder också från att göra det i Albanien.

Däremot växer det så det knakar på andra ställen. En lustig grej som händer efter tjugonågonting är nämligen att det kommer hår på ställen där de inte var förut. Små svarta hårstrån som man förväntas knipsa bort i samma sekund de dyker upp. Det brukar jag skita i.

Mina naglar har aldrig vuxit längre än till fingertoppen. Jo, lillfingernaglarna. De växer så det knakar. Alla andra kämpar sig upp, smyger sig försiktigt över fingertoppen. Pang, där slog hissdörren igen eller blixtlåset skar sig igenom. Gärna långt ner så det tar flera veckor att återhämta sig.

När jag var hos min jämngamla barndomsvän på fest häromveckan utbrast hon förtjust: Oj, har du också fått fräknar på näsan?! Jag tyckte det var ett fint sätt att se på saken så jag instämde. Pigmentförändringar låter ju inte lika skoj..

Nyss kom Stoffe hem. Med tio röda rosor. När jag frågade varför fick jag massa anledningar. För att jag är snäll. För att jag hjälper till med lägenheten. För att jag har varit modig. För att jag tänker på andra. Ja, för att jag är vacker... För visst är det sant: Skönheten sitter i betraktarens öga.



This is me:
Tunna hårstrån, smala läppar och spruckna naglar
- men ack så vacker!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker även om dina galna ögon (I´m a sucker for eyes)

    Tunna hårstrån, smala läppar, spruckna naglar och galna ögon.

    SvaraRadera
  2. Du är vackrast!

    SvaraRadera