May all my dreams come true


onsdag 30 mars 2011

Besök i Bokträsket

"Bokträsket"

I går var jag i Uppsala och hos underbara Dennis. Det är inte för inte hanns granne kallar lägenheten för "bokträsket". Där finns över 8 000 böcker.. Dagen till ära hade han skyfflat undan böckerna från matsalsbordet. Det serverades trerätters. Till förrätt sill och potatis, och självklart nubbe. Huvudrätt var färdigpasta i micron och glass med bär till dessert.


Midsommarmat i mars!
Efter några nubbar började det i vanlig ordning spåra ut. Dennis som inte rökt en cigarett på över femton år (med undantag på våra två senaste sommarfester då han tog en per fest) bestämde att vi skulle minsann röka. Inomhus. Sagt och gjort. Där satt vi, två vuxna människor, en helt vanlig tisdag, drack nubbe, rökte cigarett och pratade böcker. Vi passade på att ta bilden till Luthagsnytt där jag ska äta sillfrukost och säga något fyndigt på "Dennishumor". Dennis hade en hemlis som han absolut inte vågade säga. Jag lirkade och lirkade. Tillsist gav han efter. Men ställde först bort snapsflaskan med motiveringen att jag annars kanske skulle drämma den i huvudet på honom. Det visade sig att han råkat sälja ett signerat exemplar av en Bang-bok han kommit över. Jag förlät honom.

Efter några timmar la jag mig på soffan och somnade bums medan han tittade på fotbollen. Jag försökte desperat hänga med men ögonlocken ville inte. När jag vaknat pratade vi lite mer böcker och Dennis berättade som vanligt spännande saker ur historien som jag inte haft en aning om. Bland annat att upptäcksresande Sven Hedin tydligen kartlade stora delar av världen genom att räkna antal steg hans kamel tog - och att dessa uppgifter fortfarande stämmer! Alltid lär man sig något nytt i Bokträsket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar