May all my dreams come true


onsdag 9 mars 2011

Vilket är värst?

- Titta här vad dum jag har varit!

I dag har jag skrivit klart min artikel om den israeliska utställningen. Intervjun med soldaten gick bra. I slutet, när jag slagit ihop anteckningsblocket, började vi prata om andra saker. Om varför EU inte tar sitt ansvar, FN, världen. 

När vi avslutat intervjun tog han sin ryggsäck med alla sina saker, de bor lite här och var när de är här. I utställningssalen passerade vi hans kompis som stod och pekade på tavlorna inför den lilla samlingen besökare. Visade och berättade. Varje timme har de visningar. Då, för första gången någonsin förstod jag hur det var från den andra sidan. Jag såg på de här killarna som släpar runt på tunga tavlor världen runt. Och ännu tyngre berättelser. Liksom för att visa "Hallå, titta vad vi gör!" 

Och världen tittar. Förfasas. Men ingenting händer. Undrar vilket som var värst. Att inse att det de höll på med var fel. Eller att ingen bryr sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar