May all my dreams come true


tisdag 1 februari 2011

Bakterier, möss och klassisk musik

Inga magbakterier här inte.

En undersökning har visat att bakterier i magen vid födseln minskar symtomen för ADHD. De möss som föddes i en bakteriefri miljö blev mer hyperaktiva och riskbenägna.

Jag smakar på min nya ursäkt för att komma försent:

- Ursäkta att jag kommer försent, jag hade inga bakterier i magen när jag föddes.

Det låter ganska bra.

I dag fyller önska i P2 fem år. Det är väl bara att gratta tillbaka efter den gratulation jag själv fick på min 30-års dags morgon. Tyvärr finns den inte kvar i arkivet. Jag vet ärligt talat inte hur livet vore utan klassisk musik. Innan jag lyssnade på klassiskt hade jag ingen egen musiksmak. Jag gillade inte att lyssna på musik eftersom det gjorde mig ouppmärksam och distraherad. Nu lyssnar jag på musik i snitt tre timmar om dagen. Det får mig till och med att jobba bättre. Jag ser på Marilyn att hon blir lugn när jag spelar klassiskt. Annars avskyr hon, precis som jag, ljud.

Kanske man borde sätta ADHD mössen i ett rum med klassisk musik och de vanliga i ett rum med hårdrock. Får se vilka som blev "hyperaktiva och riskbenägna" då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar