May all my dreams come true


torsdag 27 januari 2011

Allting som jag vill kan jag göra

I går ansåg jag att jag kunde göra om
nya foton till gamla "idol-bilder".

En bok jag läser för tillfället för tankarna tillbaka till den kväll jag för nu ett halvår sen satt på min balkong i studentrummet och var fundersam kring livet. Den handlar om hur man når sina mål. Det var ju den kvällen som inspirerade mig till att starta den här bloggen. Några av målen i boken skrev jag ju även ner på bloggen och satte igång med den sak som fått mig dit jag är i dag. Att sträva.

I dag, ett halvår senare har jag en lägenhet, ett företag, en katt, jag har varit med i TV, mitt körkort är snart klart och jag har kommit en bit på vägen med min bok. 

Det är faktiskt så att man får stanna upp, nypa sig i armen och inse fakta: det går att komma vart man vill i livet bara man inser vart man vill.

Det är den lärdom jag fått i livet. Bara för att ta ett exempel. I somras var jag på återföreningsfest med mina gamla klasskompisar från gymnasiet. Vi var hos Charlott på förfest. Hon hade hittat en gammal "mina-vänner-bok". Där i hade jag klart och tydligt skrivit vad jag skulle göra i dag: vara journalist. Lägg till att jag hade grava koncentrationssvårigheter, avgångsbetyg som inte är mycket att hänga i julgran, svårt att stava, svårt med grammatik, ingen erfarenhet... Det var bara en sak som fick mig att komma hit: Jag ville och jag hade bestämt mig.

Vissa saker har hänt det här halvåret som jag inte tagit upp. Inte bara för att de är för overkliga, det är pinsamt att jag velat en sak, nästan fått den men backat ur i sista sekund - det har blivit för läskigt, för verkligt. Sedan har jag motiverat det med att jag nog inte kunnat. Men det är inte sant! Sanningen, läste jag i dag i boken, är två saker. Den första är att det kan vara läskigt att lyckas, den andra att jag helt enkelt inte varit mogen just då - men chansen kommer igen. Eftersom man måste, för att lyckas, först även definiera VAR man är i livet. I bland är man mottaglig för förändring men ibland, som nu, måste man också stanna upp för att fundera i vilken riktning man vill gå. Där är jag nu. Det är inte alltid så lätt att sätta sig som jag gjorde i somras och konkret rada upp vad man vill i livet. Nu har jag nått dit jag ville men jag vill längre. Mycket längre. Och de trådar som legat ute finns kvar. Jag ska bara stanna upp lite och fundera 

En sak kan jag lova, fler mål kommer att komma Och jag tänker uppnå dem ALLA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar