May all my dreams come true


måndag 24 januari 2011

Nice legs - vardagsfeminism när den är som bäst

I går slog vi slag i saken och satte fast benen på sängen. Det blev inte bara väldigt mycket snyggare utan också mer praktiskt med allt extrautrymme som kom fram. Allra minst för Marilyn. Det gäller att möblera smart när man bor på 27 km.

Här under ska det bli kontor.
När jag och Stoffe precis träffats tvingade jag honom att läsa Lotta Snickares och Lisa Marklunds bok "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra". Detta efter han dragit något lamt skämt om feminister. Jag hade spänt ögonen i honom och förklarat att vi måste erkänna patriarkatet - därför måste han läsa den här boken innan vi kunde fortsätta kampen.

Efter det blev det tyst med de skämten. Men inte hade jag kunna ana vad jag satt igång. Plötsligt är det han som dagligen reagerar på tv-reklamer, filmer eller tidningsartiklar. Min största triumf var i går när vi skulle skruva fast benen på sängen. Han plockade fram beskrivningen och utbrast sarkastiskt:

- Men titta Tove, vi kan inte skruva på benen. Det behövs två män. 

Typiskt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar